https: Snorkling i Malaysia - Koralrev.dk
  Forside      Koralrev & koraller      Dyreliv      Dykkersteder      Artikler & oplevelser      Videoer      Billeder      Nyheder      Dykkerbegreber      Om koralrev.dk                      facebook

Snorkling i Malaysia

18. oktober 2008 af Peter Steen Leidersdorff

Snorkling i Malaysia er svært at beskrive – for det både imponerede og skuffede en smule. Vi snorklede ved øerne Pulau Lang Tengah og Pulau Perhentian, hvor der begge steder er perfekte muligheder for snorkling.

Ved alle de små paradisøer på østkysten af Malaysia findes der gode og nemme muligheder for at opleve verdenen under overfladen. Det eneste det kræver, er en dykkermaske , en snorkel og måske et par dykkersko, så man ikke træder på skarpe døde koraller eller søpindsvin. De fleste øer er omkranset af turkistblåt vand og koralrev i nogenlunde stand. Vi både snorklede og dykkede de fleste steder og det lidt paradoksale er, at flere af de fede ting oplevede vi, da vi snorklede og ikke dykkede.

Pulau Lang Tengah

Søanemone, Klovnfisk og kæmpemusling på Lang TengahDen lille Pulau Lang Tengah er mere eller mindre omkranset af koralrev hele vejen rundt. Vi dykkede de fleste steder, men snorklede mest ved de to husrev ud fra vores hotel (Redang Lang Island Resort). Her var der stort set koraller helt ind til stranden, men de første 20-30 meter er de døde og ser nærmest afbrændte ud. Problemet er formentlig vandtemperaturen, som for det meste er helt oppe på 30 grader og sikkert endnu højere inde på meget lavt vand. Det kan korallerne ikke klare. Derudover spiller tidevandet sikkert også ind, hvilket får vandstanden til at stige og falde rimeligt voldsomt i løbet af dagen.

Heldigvis kunne vi jo svømme længere ud og her var der en del flotte levende koraller. Det er meget de samme koraller, vi så de fleste steder – især når vi snorklede. Især var der mange bordkoraller, staghornkoraller, hjernekoraller og fingerkoraller. Det vrimler også med søanemoner med deres tilhørende klovnfisk og selvfølgelig ses der også en masse kæmpemuslinger.

Ved Pulau Lang Tengah var der stort ingen andre der snorklede, i hvert fald ikke hvis vi gik 200 meter ned ad stranden. Det gjorde vi den første dag og inden vi havde snorklet 10 minutter, havde vi set en havskildpadde, flere kæmpe aftrækkerfisk og to sorttippede revhajer. Ikke dårligt! De sorttippede revhajer mødte vi stort set hver dag de næste tre dage. De var en smule sky, men vi kom dog på rimeligt tæt hold af dem og svømmede tit rundt samme med dem i mange minutter ad gangen. Fed oplevelse…

Koraller på Lang TengahDet lidt sjove var, at vi faktisk var langt mere bange for de kæmpe aftrækkerfisk end for revhajerne. Vores dykkerguide kunne også fremvise nogle drabelige ar efter angreb fra aftrækkerfisk.

Det kan ikke anbefales at tage til Pulau Lang Tengah i weekenden, da der her kommer en masse lokale turister, mens der i hverdagene er ret dødt.

Hotellet arrangerede også guidede snorklingture med båd. Vi tog dog ikke med på disse ture, men de skulle eftersigende være gode. Her sejler de for det meste ud på steder, man ikke kan nå via stranden og også til den større ø Redang, hvor man får lov til at snorkle i en Marin National Park.

Desværre så vi mange steder, at man kan købe mad til at fodre fiskene. Lad vær med det, for det ødelægger fiskenes maver og gør dem aggresive.

Pulau Perhentian

På Perhentian boede vi på den største af øerne. Her havde vores resort (Tuna Bay Resort) også et lille hyggeligt husrev, hvor korallerne var i god stand og fiskebestanden ret god. Her skulle man ikke længere end 10 meter ud, før koralrevet startede. Det gjorde desværre, at området vrimlede med snorklere – voksne og børn.

Koralrev på Perhentian IslandsHeldigvis kan man også på denne ø gå lidt væk fra de ”store” turistområder og finde noget mere afslappet snorkling. Men generelt er der flere turister og derved flere snorklere på Perhentian. Det bedste sted, vi snorklede, var ved stranden Teluk Pauh, hvor der er et meget stort område med koraller og øens flotteste strand. Her skulle man eftersigende med lidt held kunne se havskildpadder, hvilket vi dog ikke gjorde. Jeg kunne forestille mig, at man skal komme her tidligt om morgenen, inden alle turisterne er ude og snorkle, så er chancen nok større.

Generelt var snorklingen mindre afslappet og ikke helt så god på Perhentian, som på Lang Tengah. Heldigvis for os var dykningen så en smule bedre. Her så vi både hajer, skildpadder, barracudaer og rokker.

Konklusion

Jeg har snart snorklet rigtigt mange steder rundt omkring på kloden og det er altid svært at sammenligne steder, som egentligt ikke ligner hinanden ret meget.

Rent koralmæssigt var snorklingen ikke noget at hidse sig op over, men til gengæld kan man med lidt held opleve revhajer og havskildpadder inde tæt på stranden. Det vrimler selvfølgelig også med alverdens farverige koralfisk og især børn vil helt sikkert glædes over at kunne se så mange ”Nemo’er” over det hele. Det er også meget let at komme til koralrevet, for her skal man ikke sejles ud. Det er bare at vade ud i vandet.

Det er dog nok ikke snorklingen, jeg ville tage til Malaysia igen for. Her er der andre ting der lokker; paradisstrande, regnskov, spændende kultur, lækker mad – og det er til en pris, der stort set ikke kan findes lavere andre steder. Snorklingen er egentlig kun en bonus, der helt sikkert kan anbefales…